Verlengde Volkswagen Transporter uit 2012, camper sinds 2022
Al een jaar of 10 trek ik in de winter maanden naar het Zuiden in de herfst/winter, maar dit jaar even niet, omdat ik mijn kleinzoon niet maandenlang wil missen.
De bus is sinds drie jaar omgebouwd tot camper, ruim en aardig comfortabel ( vind ik zelf) met twee draaibare voorstoelen en een tafeltje, dat in de achterklep past, een Webasto standkachel, 4 slaapplaatsen ( 2 in het hefdak en 2 beneden), een twee pits gasstel en stromend koud water, 3 laden onder het bed en wandkastjes.
Het onderste bed kan uitgeschoven worden tot een breedte van 110 en is ingeschoven een fijne bank.
De bus is minder geschikt voor lange mensen, omdat het matras een lengte van ongeveer 190 cm heeft.
Zelf slaap ik meestal beneden, maar je kunt ook in het hefdak slapen. Of 1 persoon boven en 1 beneden.
Wanneer je een dikker matras wilt, kun je de matras delen van het bovenbed en onderbed op elkaar leggen.
De aparte dekbedden voor twee personen kun je overdag opbergen in het hefdakdeel. De dekbedovertrekken zijn van luxe katoensatijn.
In de cockpit kunnen isolatie/reflectieschermen bevestigd worden tegen zon, kou en inkijk.
Hij rijdt zo gemakkelijk als een personenauto.
Omdat hij over zonnepanelen, twee extra accu’s en een omvormer beschikt kun je gemakkelijk off grid staan. Uiteraard afhankelijk van hoeveel stroom je verbruikt.
Zelf kan ik maanden off grid leven, maar heb geen laptop of andere apparaten, die meer stroom vragen mee.
Alleen de waterkoker en de koelbox vragen energie.
Tijdens het rijden worden de accu's ook automatisch opgeladen, hierdoor zit je eigenlijk vrijwel nooit zonder stroom. Mocht het toch nodig zijn kun je ook gemakkelijk opladen aan wal ( kabels, stekkers zijn aanwezig).
Er zijn zowel 12v als 220v stopcontacten.
Ook zijn er lampjes aan boord, die op zonne-energie werken.
Genoeg water mee in de jerrycans ( verdeeld over verschillende jerrycans/fles kun je ongeveer 40 liter meenemen ) en je hebt geen camping nodig, alleen goede apps om off grid te staan.
In de cockpit is een telefoonhouder aanwezig voor navigatie en je kunt je telefoon opladen tijdens het rijden. Er zit ook een luxe paneel in met Bluetooth voor de navigatie, muziek, telefoon etc.
De Standkachel van Webasto: loopt op Diesel, erg zuinig. Er zit een koolmonoxidemelder in de bus.
Perfect dus voor wildkamperen, en ook geschikt voor kouder weer door de verwarming.
Er is een Klein Kluisje voor geld, paspoorten, rijbewijs, zodat je vrij kunt bewegen.
De bus heeft een Bear lock: antidiefstal beveiliging.
Ook een Travelhawk wc aanwezig voor een gemakkelijke zit.
Zo gewenst is er een muskietennet en zijn er sneeuwsokken ( alternatief voor sneeuwkettingen).
De keuken heeft 2 gaspitten en een wasbak met stromend koud water.
In de grote lade is serviesgoed, een cafetiere en melkopschuimer en alles wat je nodig hebt om te koken.
En thee, koffie en kruiden zijn standaard in de bus aanwezig.
Er is een kleine koelbox.
All weather banden.
De bus rijdt 1:14 op de snelweg, heeft 5 versnellingen.
Om buiten te zitten bevinden zich in de achterklep twee opklapstoeltjes (Bocamp copa Rio beach) en een klaptafeltje.
Omdat alles aanwezig is in de bus qua beddengoed, linnengoed, servies, hoef je alleen maar je koffertje of rugzak in te pakken.
Wanneer je de beide voorstoelen omdraait heb je erachter voldoende opbergruimte voor koffer/ rugzak en eten.