Hoe start je een mobilhome verhuurbedrijf?

2 maart 2022 in Campertips en -weetjes en Voor campereigenaren

Bij Goboony weten we als geen ander dat de vraag naar mobilhomes en busjes groter is dan ooit. Dus een betere tijd om een mobilhome verhuurbedrijf te starten bestaat er niet! Maar de hamvraag is natuurlijk: hoe start je een verhuurbedrijf? Waar begin je, hoeveel kost zoiets, hoe regel je dit verzekeringstechnisch en aan welke inkomsten kun je denken? In dit artikel delen we al onze tips en tricks met jou! Goboony mobilhome verhuurbedrijf startenHoe start je een mobilhome verhuurbedrijf?

De populariteit van campers nam de afgelopen jaren een hoge vlucht. Door de pandemie werden we genoodzaakt om dichtbij huis te blijven en de mogelijkheden voor vliegreizen naar verre, exotische bestemmingen werden beperkt. Gelukkig was het wel degelijk mogelijk om op vakantie te gaan met een camper. De camper bood de vrijheid en flexibiliteit die we nodig hadden om veilig op reis te kunnen gaan. Oftewel: een perfecte tijd om de campermarkt op te gaan! 

#1 Marktonderzoek

Net zoals bij het starten van elk nieuw bedrijf, moet je eerst een marktonderzoek uitvoeren. Marktonderzoek helpt je een goed overzicht te krijgen van de markt waarin je actief bent. Dit is belangrijk om te bepalen of het financieel verstandig is om dit bedrijf daadwerkelijk op te zetten. 

Stel om te beginnen een lijst op van alle camperverhuur- en camperbedrijven die in jouw regio actief zijn. Dit zijn jouw concurrenten. Probeer uit te zoeken hoeveel deze bedrijven vragen en verdienen, hoeveel voertuigen ze beheren, wat ze precies bieden, waar ze gevestigd zijn, etc. Op deze manier kun je achterhalen wat jij mogelijk kunt verdienen met jouw camperverhuurbedrijf, krijg je inzicht in hoeveel vraag er überhaupt naar campers is en het helpt natuurlijk ook bij het bepalen van jouw prijs. Kijk ook of je iets kunt vinden dat jouw concurrenten niet hebben, de zogenaamde USPs (Unique Selling Points). Hiermee kun je je binnen de markt  onderscheiden. 

#2 De juiste locatie vinden

In principe kun je vanuit overal een camperverhuurbedrijf opstarten. Het belangrijkste is om toegankelijk te zijn. Wij kunnen je absoluut aanraden om jouw verhuurbedrijf aan huis te starten. Het enige wat je nodig hebt is je eigen oprit, garage of aangewezen parkeerplaats voor het stallen van je camper(s). Daarnaast is het natuurlijk handig om een plek te hebben waar jouw huurders hun auto kwijt kunnen voor de periode dat ze op pad zijn met jouw camper. 

Begint jouw bedrijf te groeien en besluit je om meer campers aan te schaffen voor verhuur, dan moet je misschien gaan nadenken over een grotere ruimte. Het is op den duur wel fijn om een ruimte te hebben met stroom en waar de campers beschut kunnen staan. Gelukkig hebben wij voor jou een compleet overzicht van alle camperstallingen in België gemaakt. 
Goboony camperverhuurbedrijf starten

#3 Aanschaf en kosten

Heb je een gedegen marktonderzoek gedaan en besloten vanuit welke locatie je gaat verhuren? Dan is het tijd om een camper aan te schaffen (als je die niet al hebt natuurlijk)! Maar hoeveel kost het eigenlijk om een camper te kopen? 

De kosten voor de aanschaf van een camper kunnen enorm variëren, afhankelijk van het model, bouwjaar, merk, voor hoeveel personen, het formaat van de camper, de faciliteiten en of je nieuw of tweedehands koopt. Over het algemeen kun je stellen dat een camper tussen de 15.000 en 150.000 euro kost. Het hangt er dus maar net vanaf wat jouw budget is en wat voor ervaring je jouw huurders wilt bieden. 

#4 Nadenken over praktische zaken

Vervolgens moet je ook nadenken over praktische zaken, zoals schoonmaak en reparaties. Na een verhuurperiode moet de camper natuurlijk een grondige en professionele schoonmaak krijgen. Mogelijk moet je hier en daar ook wat kleine reparaties uitvoeren of reparaties laten uitvoeren door een professional. Het is handig om van tevoren te bedenken of je dit zelf wilt doen of bijvoorbeeld gaat uitbesteden. Onderzoek welke garage of atelier in je buurt je kan bijstaan met adhoc reparaties en snelle service. 

#5 Benodigdheden aanschaffen

Om ervoor te zorgen dat jouw huurders een onbezorgde vakantie hebben, kun je jouw camper voorzien van een aantal handige benodigdheden. Wij raden je aan om het volgende aan te schaffen:

  • Keukenapparatuur
    Denk aan potten en pannen, kookgerei, bestek, borden, schalen, kopjes en mokken.
  • Lakens, kussens en dekbedden
  • Schoonmaakmiddelen en -benodigdheden
    Denk aan afwasmiddel, allesreiniger, vaatdoekjes, sponzen en stoffer en blik.
  • GPS-systeem
  • Fietsenrek
  • Verbanddoos
  • Brandblusser
  • Trekhaak
  • Gasflessen
  • Oprijblokken
  • Elektrische kabels en/of adapters

Goboony camperverhuurbedrijf starten

#6 Boekingsmogelijkheden

Het is uiteraard van cruciaal belang dat jouw huurders een boeking kunnen maken en gemakkelijk vragen kunnen stellen. Gelukkig hoef je niet helemaal zelf aan de slag te gaan met een website en geavanceerde boekingssoftware: Goboony biedt namelijk speciaal voor camperverhuurbedrijven Goboony voor bedrijven. Goboony voor bedrijven is een marketingkanaal en service waarmee lokale verhuurbedrijven gebruik kunnen maken van onze tools en diensten. Dit zorgt ervoor dat je zorgeloos en efficiënt je eigen boekingen kunt beheren. Hiermee spendeer je minder tijd en geld aan verhuur en vergroot je het bereik van je bedrijf tot meer dan 1,9 miljoen gebruikers in zowel België als ver daarbuiten! 

Voordelen van Goboony voor bedrijven:

  • Profiteer van een directe uitbetaling van de huursom;
  • Marketing via sociale mediakanalen, betaalde kanalen en meer;
  • Synchroniseer jouw kalenders om al je boekingen op één plek te hebben;
  • Wordt gezien door 20.000 - 30.000 potentiële huurders, elke dag opnieuw;
  • Een supportteam dat altijd voor je klaarstaat om je te ondersteunen;
  • Annuleringsvoorwaarden die overeenkomen met die van jou;
  • Ontvang meer boekingen buiten het hoogseizoen.

#7 Huurprijs bepalen en inkomsten verkrijgen

Je vraagt je vast af hoeveel je ongeveer kunt verdienen met het verhuren van een camper. Het antwoord hangt af van jouw huurprijzen, de kosten die je betaalt om jouw camper(s) te onderhouden en jouw camperverhuurbedrijf te runnen en hoe vaak je camper uiteindelijk wordt verhuurd. Daarnaast zijn de inkomsten seizoensgebonden: het piekseizoen is meestal van april tot september, maar je zult merken dat er ook veel vraag is tijdens de feestdagen en het festivalseizoen. 

Bij het bepalen van jouw huurprijs moet je jezelf een aantal vragen stellen: 

  • Hoe groot is de camper?
  • Hoeveel mensen kunnen er in de camper slapen?
  • Hoe nieuw (of oud) is de camper?
  • Heeft de camper iets unieks of eigenzinnigs? 
  • Hoeveel vragen jouw concurrenten voor een soortgelijke camper? 
  • Welk bedrag dekt de kosten voor het voertuig, de verzekering, de inventaris, etc.? 

Heb je verschillende campers, dan hoef je natuurlijk niet voor iedere camper dezelfde huurprijs te vragen. Daarnaast geldt dat het verstandig is om niet het hele jaar door dezelfde prijs te hanteren. Verlaag je huurprijs in het laagseizoen om de huur in deze tijden aantrekkelijker te maken. Via onze prijscalculator krijg je een concretere richtlijn qua prijs. 
Goboony camperverhuurbedrijf starten

#8 Regelgeving en verzekeringen

Bij het opstarten van een eigen zaak, raden wij ten zeerste aan om een boekhouder of accountant onder de arm te nemen en een sociaal secretariaat. Zij zijn op de hoogte van de laatste, nieuwe ontwikkelingen en kunnen het volledige plaatje schetsen m.b.t. jouw persoonlijke situatie. We geven je wel graag de voornaamste richtlijnen mee die je in je achterhoofd kan houden. 

  • Hoofdberoep of bijberoep: In België kan je activiteiten combineren door zelfstandige in bijberoep te worden. Dit heeft voor-en nadelen, waar enkel jij kan zeggen welke doorwegen voor jou. Voor de ene weegt het belast loon zwaarder door, bij de andere is het behoud van socialezekerheidsrechten als loontrekkend of ambetaar cruciaal. 
  • Eenmanszaak of vennootschap als rechtspersoon: Ga jij camper verhuren als hoofdberoep? Dan is de volgende stap uitmaken of je welke rechtsvorm je best kiest. Partena biedt een duidelijke orientatie aan, maar ook hier het motto: praat met je boekhouder om jouw persoonlijke situatie in kaart te brengen! 
  • Statuutsverandering: Misschien heb je al een vennootschap en wil je campers verhuren naast je bestande activiteit. Goed idee! Vergeet dan zeker niet je statuten aan te passen zodat ook verhuur van campers worden opgenomen(handig om weten: Nacebel code 77393 Verhuur en lease van caravans en motorhomes) . Een wijziging in je statuten aanbrengen kost je €92,5
  • Verzekeringen: Ook hier laat je je best bijstaan door een verzekeringsmakelaar of gespecialiseerde partij om volledig gedekt te zijn. Ga na of de volgende zaken gedekt zijn, al dat niet door gecombineerde verzekeringsproducten. 
    • Een mobilhome-verhuurverzekering: Ruwelka is de enige partij in België die deze aanbiedt
    • BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid) voor elk voertuig 
    • Beroepsaansprakelijkheid 
    • Brandverzekering 
  • BTW: Als je als bedrijf verhuurt, zij het eenmanszaak of als BV, moet je BTW afdragen op je huurinkomsten. Wel kun je kiezen voor vrijstelling van BTW, als de jaaromzet van je bedrijf lager is dan €25.000. Dit moet je beslissen bij het opstarten van je zaak.

Met behulp van bovenstaande tips en adviezen hopen we dat je met veel succes je eigen camperverhuurbedrijf kunt starten! Dus waar wacht je nog op?