Goboony en Yescapa fuseren tot grootste camper verhuurplatform van Europa

25 augustus 2023 in Over Goboony , In de media, Persberichten & Over Goboony

Goboony Yescapa fusie België

  • Vanaf nu 350.000 jaarlijkse reizigers en 30.000 campers in 10.000 Europese steden
  • Boekingswaarde meer dan € 100 miljoen in 2023

Goboony en Yescapa, twee hoofdrolspelers in de camper verhuurmarkt, gaan fuseren. Samen vertegenwoordigen ze een boekingswaarde van meer dan € 100 miljoen in 2023. Die fusie betekent meteen ook de geboorte van het allergrootste camper deelplatform van Europa, met zo’n 30.000 campers in de verhuur. Daarmee behoort het platform tot de top 3 van 's werelds grootste camperverhuurbedrijven. Zowel Goboony als Yescapa zijn opgericht vanuit een gedeelde passie voor avontuur, met als missie om iedereen de ​ de unieke vrijheid van camperreizen te laten ervaren.

Omzetgroei

Vorig jaar boekten beide bedrijven een opmerkelijke omzetstijging van meer dan 50% in het zomerseizoen. Deze fusie zal beide platforms in staat stellen om nog verder te groeien:

"Door onze krachten te bundelen, kunnen we stappen zetten naar een verdere versterking van onze positie op de Europese markt en zo de beste producten en services voor onze reizigers op een plek samenbrengen. Deze fusie is een game-changer voor iedereen die fan is van outdoor vakanties, aangezien het nu nog eenvoudiger wordt om zorgeloze reizen door heel Europa te plannen,” aldus Mark de Vos, CEO Goboony.

Explosieve groei sinds corona

Beide bedrijven hebben al heel wat succesvolle overnames op hun conto. Zo nam Goboony vorig nog het IP van Camptoo (NL, BE, UK) over na hun faillissement, zodat hun huurders en verhuurders de overstap konden maken naar Goboony. Yescapa deed eerder al overnames in Duitsland, Spanje en Frankrijk. Goboony is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië . Yescapa is het toonaangevende camperdeelplatform in Zuid-Europa.

België in cijfers

  • Goboony en Yescapa kunnen samen rekenen op meer dan 2.100 campers in België.
  • In 2022 stuurden beide bedrijven al meer dan 17.400 reizigers met een camper op pad. In 2023 telt dat aantal nu al meer dan 18.100. 
  • Sinds de oprichting in België verdubbelde Goboony al elk jaar in omvang

De fusie is een logisch gevolg van de vraag naar camperreizen en ervaringen in de natuur, die na COVID explosief gegroeid is. Het past perfect bij de gedeelde groeiambitie van beide bedrijven om een positieve rol te spelen in de toekomst van toerisme:

“We hebben al nauw contact sinds 2018. Eigenlijk is er als vanzelf een vriendschap ontstaan tussen Goboony en Yescapa, die alle vertrouwen geeft in dit nieuwe hoofdstuk. We delen dezelfde waarden en dat geeft een sterke basis. We staan te trappelen om met deze fusie de toekomst van outdoor reizen verder vorm te geven, te werken aan onvergetelijke camperreizen en nog waardevoller te zijn voor onze reizigers,” aldus Benoit Panel, CEO Yescapa.

Door de krachten te bundelen willen de bedrijven een complete en toekomstbestendige reiservaring bieden en het delen van campers meer gemeengoed maken.

De toekomst van camperdelen

De eerste stap is het stichten van een nieuwe holding van waaruit beide bedrijven worden bestuurd. De oprichters van Goboony en Yescapa nemen plaats in het bestuur, samen met Sergio Branco. Branco zal CEO worden van de groep. Hij heeft relevante ervaring in het begeleiden van fusies en overnames, onder andere bij Homeaway (Expedia) en Instapro. Die achtergrond zal essentieel zijn in het succes van de nieuwe groep. Zo bouwen Goboony en Yescapa aan een uniek platform, gerund door een bijzonder getalenteerd internationaal team.

Goboony Yescapa fusie fuseren België

Het bestuur van het nieuwe bedrijf dat ontstaat na de fusie Goboony en Yescapa. 

Goboony en Yescapa hebben ambitieuze plannen voor een bredere internationale aanwezigheid en het vergroten van de toegankelijkheid van outdoorvakanties. Gedreven door een sterk gevoel van verantwoordelijkheid, streven ze ernaar om reizigers te inspireren en bewustzijn te creëren over duurzaam reizen. Samen willen ze de wereldwijde camper community mobiliseren om de vrijheid van het camperreizen en de prachtige natuur te blijven ontdekken.

  • 25% van de Belgische reizigers heeft nog geen enkele ervaring met campers en maakt via Goboony voor het eerst kennis met de vrijheid die camper travel biedt. 
  • De vloot in België is nagelnieuw in vergelijking met onze buurlanden. Zo is 72% van de campers op het platform jonger dan 5 jaar, terwijl dat in NL slechts 40% is.

Goboony en Yescapa bereiden momenteel ook een nieuwe investeringsronde voor. Die volgt op een recente investering van € 7 miljoen door Ixo en bestaande aandeelhouders.

---------------------------------------------------------------------------------------------

De cijfers

● 350.000 reizigers per jaar 

● Goboony en Yescapa hebben 30.000 campers in meer dan 10.000 steden, verdeeld over meer dan 10 landen in Europa

● Goboony en Yescapa hebben samen een team van 210 mensen van 21 nationaliteiten 

● Hun gezamenlijke boekingswaarde in 2023 is meer dan €100 miljoen

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Over Goboony

Goboony is in 2015 opgestart door fervent camperaars Foppe Mijnlieff en Mark de Vos. Het Nederlandse deelplatform voor campers brengt campereigenaren samen met reizigers die de vrijheid van het reizen met een camper willen ervaren. Campereigenaren kunnen via Goboony hun eigen camper verhuren, zodat die niet het grootste deel van het jaar stil hoeft te staan en de kosten van camperbezit terug worden verdiend. Goboony is inmiddels actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië en heeft momenteel 11.000 campers in de database. 

Over Yescapa

Yescapa is opgericht in 2012 door Benoît Panel en Adrien Pinson en is inmiddels een van de meest toonaangevende camperdeelplatforms in Europa, met een sterke aanwezigheid in Zuid-Europa. De oprichters worden gedreven door dezelfde visie als die van Goboony en werken er dagelijks aan om uitzonderlijke camperervaringen te creëren voor Europese reizigers.