Roadtrip door de Belgische Ardennen

28 juni 2021 in Bestemmingen, België, Voor reizigers & Camperroutes

Tijdens ons camperweekendje gedurende een zonnig weekend in februari, wilden we ons nog eens laten verrassen door de Belgische Ardennen. We zijn op zoek gegaan naar de bron van de Semois en zouden die volgen tot we niet verder konden. Wat we op voorhand wisten, was dat we het een leuke insteek vonden. Wat we niet konden vermoeden, was dat deze streek een topper is. Daarom delen we vandaag deze verrassende roadtrip door de Belgische Ardennen met jou!

Goboony roadtrip Belgische Ardennen

1. Op zoek naar de bron van de Semois (dag 1)

De bron van de rivier Semois vind je in Aarlen. Omdat we onze camper liever op een rustigere plek dan in het midden van de stad parkeren, vonden we dankzij de app Park4Night een parkeerplaats in Etalle. Vlakbij de Ruines des forges de Montauban. In de ochtend wakker worden, terwijl de mist over het nabijgelegen water hangt en de mystiek van deze verlaten plek de omgeving vult. Meer dan even rondwandelen en stokken in het water gooien deden we er niet, maar de toon van dit weekendje weg was gezet: dit wordt een hele mooie roadtrip!

We ontbijten met zicht op de archeologische site van Montauban (pas op: dat klinkt indrukwekkender dan het is). Het camperleven komt echter met verantwoordelijkheden, zoals na het eten meteen afwassen. Om te rijden moet alles proper en stabiel de kasten in!

Tegen de middag rijden we verder en starten we onze queeste pas echt. De route langs de Semois kan nu echt beginnen! Het goede nieuws: we kunnen onze camper makkelijk dichtbij de bron van de Semois parkeren, die bron verstopt zich gelukkig niet op een grote markt ofzo. Zoals het een goede bron betaamt, is ze verbazingwekkend klein en ook de kinderen kunnen niet geloven dat een grote rivier zo klein kan beginnen. Het is misschien een mooi moment voor een wijze levensles (iets in de trant van: alle grote dingen beginnen klein?). De bron zoeken was voor ons een must-do, omdat we nou eenmaal besloten hadden om de rivier te volgen.

Ben je gewoon op zoek naar leuke plekjes in Aarlen, dan is die bron niet meteen de meest spectaculaire halte. Wij zetten vanuit de bron onze roadtrip verder, terwijl we de Semois steeds verder zien groeien. Via de allermooiste dorpen Chiny en Chassepierre rijden we in de richting van Parking Bouillon. Voordat we ons plekje aan het water op een parkeerplek in het centrum innemen, passeren we de Rue de la Poulie. Daar bevindt zich een camperstop waar je je sanitair kunt onderhouden: toilet en afvalwatertank leegmaken en de watertank opnieuw vullen. Zo kun je er zeker twee dagen weer volledig tegaan! Je kunt hier ook de nacht doorbrengen, maar wij vonden een leukere plek aan de rand van het water.

Goboony roadtrip Belgische Ardennen

1. Van Bouillon naar Vresse-sur-Semois (dag 2)

We staan geparkeerd op Boulevard Vauban, aan de voet van het Kasteel van Bouillon en pal aan de rivier. We vangen de eerste zonnestralen van de lente op en we voelen de energie grenzeloos door onze aderen stromen! De ligging aan het water is overigens ook erg leuk voor de kinderen, want die kunnen via een klein weggetje tot vlak aan het water spelen zonder dat ze de drukke weg hoeven te betreden. Ze kunnen dus makkelijk en veilig vanuit de camper naar het water en weer terug. Nog een voordeel: je hoeft hier niet ver te lopen voor een bakker met verse croissants.

Na het gebruikelijke ochtendritueel van camper opruimen, ontbijten en afwassen, vertrekken we in de richting van de Belvédère de Bouillon. Op de app van Park4Night staat dat je bij een uitkijktoren aan de rand van de stad kunt overnachten, maar inmiddels staat er een bord dat dit niet meer mag. Jammer, maar jij kunt jezelf deze rit dus besparen. De weg naar de uitkijktoren wordt aangeduid als Route Dégradée, dus bereid je maar voor op een hobbelig parcours! Gelukkig is het uitzicht meer dan de moeite waard.

Vanuit daar rijden we verder en verwonderen we ons steeds meer over de natuurpracht in deze streek. Onze eerste stop wordt de La Passerelle du Moulin de l’Epine. Je parkeert je camper naast het klooster en wandelt over een verharde weg verder tot aan de hangbrug, La Passerelle. Met de auto zou je verder kunnen rijden tot aan de hangbrug of een picknickplek dat iets verder gelegen is, maar met een camper durf ik dat niet aan te raden. De hangbrug is trouwens nieuw (sinds 2020) en nu al een trekpleister! Voor de korte wandeling naar de brug en terug tot aan het klooster kun je rekenen op een kleine 1,5 uur, als je het helemaal op je gemak wilt doen.

Vanuit daar gaat onze rit verder naar Rochehaut voor een nieuw spectaculair uitzicht over de regio. Het uitkijkpunt over het dorpje Frahan is vergelijkbaar met Le Tombeau du Géant (waar we afgelopen zomer zoveel plezier hebben beleefd!). Koop een ijsje op het pleintje en ga lekker zitten op één van de bankjes. Wedden dat je je afvraagt waarom je niet wist dat België zoveel moois te bieden heeft? De bedoeling was om vanuit Rochehaut ook de ladderwandeling te doen, maar die hebben we doorgeschoven naar de laatste dag.

Goboony roadtrip Belgische Ardennen

1. Van Vresse-sur-Semois naar Bohan (dag 3)

Wakker worden doen we onder een prachtige lentezon op Hameau de Conrad in Vresse-sur-Semois, net niet tussen de koeien (want de weides staan helaas leeg). Ook dit plekje, wat echt een oase van rust is, vonden we via de app van Park4Night. Heerlijk wakker worden zo, als de vogels fluiten en de zon op je gezicht schijnt.

We zijn aangekomen bij het laatste deel van onze route, want we bereiken weldra de Franse grens. Na het ontbijt rijden we naar het gehucht Bohan, waar we ons bij de plaatselijke bakker van lunch voorzien. Het dorpje Bohan heeft weinig en tegelijkertijd veel te bieden. Het is er in de eerste plaats heel erg ongedwongen; een typisch bergdorp en die gezelligheid voel je direct wanneer je het dorpje inrijdt. Voor ons is het natuurlijk een belangrijke plek, omdat de Semois op deze plek België verlaat. Bohan is daarom onze eindbestemming!

Voordat we Bohan binnenrijden, zijn we op zoek naar de Pont de Claies in Vresse-sur-Semois. Een gevlochten bruggetje van 80 meter over de Semois, dat al dienst doet sinds de 18e eeuw! Een erfstuk uit de tijd van tabakteelt en andere gewassen die destijds de oevers van de Semois bekleedden. Pech voor ons: tegenwoordig wordt de brug pas in juni opgezet, om in september weer afgebroken te worden. Een typisch gevalletje van slechte research! Mocht je dus in de zomermaanden Vresse-sur-Semois gaan verkennen, laat het ons dan weten of Pont de Claies de moeite waard is!

Gelukkig hadden we de dag hiervoor de ladderwandeling gemist, dus keerden we terug naar Rochehaut (zeker 15 volle minuten terugrijden!). Voor veel mensen is de ladderwandeling de meest iconische wandeling van de Ardennen. De ladderwandeling begint officieel vanuit de kerk van Rochehaut, maar het eerste deel hebben we even overgeslagen. We volgen de pijl met nummer 43 (nummer van de te volgen route die aangeduid staat op de rode plaatjes), tot waar we met de camper niet meer verder mogen. Vergis je niet: het is een vrij zware route met veel hoogteverschil. Neem dus voldoende water en iets te knabbelen voor onderweg mee! Het is erg leuk om aan de rand van het water of op een uitstekende rots even te pauzeren. Wij deden over onze (ingekorte) route ongeveer 2,5 uur, maar hebben ook flink doorgewandeld. Die laatste 500 meter waren net ietsje teveel, maar die kun je prima uitstappen op karakter en door je favoriete liedjes te zingen!

Met de camper naar de Ardennen is altijd een goed idee! Bekijk daarom ook onze tips voor de mooiste natuurcampings in de Ardennen en de 5 mooiste camperplaatsen in Belgie. Heb jij wel eens een roadtrip door de Belgische Ardennen gemaakt?